Kadife Pantolonlu Çocuk

KADİFE PANTOLONLU ÇOCUK


         Etkileyici bir kitapla yeniden ekranlarınızdayız. Kadife Pantolonlu Çocuk, benim iki günde bitirdiğim bir kitaptı. Bitirince uzun bir süre etkisinden çıkamadım, sahip olduklarımın değerini daha iyi anladım. Bir kız çocuğu için ‘kanatlarını kırmayan bir aileye sahip olmanın’ ne kadar önemli bir şey olduğunu gördüm. Ve bu yüzden herkesin okumasını öneriyorum.

                Öncelikle kitabın arka yüzünde yer alan bir soruyu cevaplayarak başlayacağım: “Bacha posh nedir bilir misiniz?”. Bacha posh Afganistan’da hiç erkek çocuğu olmayan ailelerin evin genellikle en küçük kızını pantolon giydirmek, saçını kesmek, ismini değiştirmek, okulda erkek sınıfına gitmesini sağlamak gibi değişikliklerle erkeğe çevirmesidir. Böyle yapınca ailenin şansının artacağına, bir sonraki doğacak olan çocuğun erkek olacağına inanıyorlar. Birkaç ufak değişiklikle kızın tüm imkânların değişebiliyor. Kendine güveni artıyor. Değerli olduğunu hissediyor. Öte yandan erkek görüntüsünün altında yine aynı kişi yatıyor. Küçük kız ergenlik çağına gelmeden tekrar eski haline dönüyor. Hayatına yeniden daha az özgür ve geri planda olarak devam ediyor.

                Bacha posh âdetinin var olma sebebi ise erkeklerin kızlardan daha değerli ve ulaşılması güç olduğunu belirtmek. Üstelik bu kitap geçmişi değil, günümüzü anlatıyor. Çünkü erkeklerin kızların yapamayacağı her şeyi yapabileceğine dair olan inaç hala hâkim. Oysa yazarın da dediği gibi; bir çocuğun cinsiyetini bir kenara bırakıp kalbini görmeye başladığımız an, kız ya da erkek olması fark etmeksizin neler yapabileceğini görebileceğiz.

               Kitaptaki hikayede ise  Obayda Afganistan’da yaşayan 10 yaşında bir kız çocuğu. Babası geçirdiği trafik kazası sebebiyle psikolojisi bozulunca yengesi ( hani her ailede olan, dedikodu düşkünü, ortamı karıştıran yenge vardır ya, heh işte o) Obayda’yı bacha posh yapmayı öneriyor.  Eğer erkek çocukları olursa babasının psikolojisinin düzeleceğini söylüyor. Bu şekilde Obayda erkek oluyor. Hiç bilmediği bir dünyada kaybolmaktan korkan Obayda’nın yolu Rahim ile kesişiyor. Kitap da onların dostluğunu anlatıyor.

                Ben bu tarz kitapları seviyorum ve yaşa bakılmadan okunması gerektiğini düşünüyorum. Zaten daha önce de buna benzer bir kitap önerisinde bulunmuştum (Linkini aşağıya bırakıyorum). Bence herkes okuyup sahip olduklarının değerini bilmeli.

“Bir erkek gibi davranmaya çalışmak yeni bir dil öğrenmeye benziyordu ve ben kelimeleri bulmakta zorlanıyordum.”

https://tavsiyehatti.blogspot.com/2020/06/okumak-istiyorum.html

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder