THE QUIN'S GAMBIT

 The Quin's Gambit

Merhaba,

Size son zamanlarda-hatta 2020 yılında- izlediğim en iyi diziden bahsetmek isterim. The Quin's Gambit, 23 Ekim 2020'de çıkan ve Türkiye dahil bir çok ülkede oldukça sevilen bir Netflix orijinal mini dizisi.  Ülkemizde satranç o kadar da popüler olmasa da çok sevildi, eleştirmenlerden tam not aldı ve Netflix Türkiye'de Top 10'a girmeyi başardı. Ben de bu yayında biraz bu diziyi övmek istedim. Eğer ilginizi çekerse fragmanın linkini aşağıya bırakacağım.

Dizinin konusuna gelecek olursak, 9 yaşındaki Elizabeth Horman annesiyle geçirdiği bir trafik kazasında yetim kalıyor. Kimsesi olmayan Beth, yetimhaneye veriliyor. Kaldığı yetimhanenin hademesi Bay Shaibel'ı satranç oynarken görünce kendisine de öğrettiriyor. Böylece pazar günleri bodrumda Bay Shaibel satranç öğreniyor. İlk başlarda pazar günleri eğlence açısından oynasa da aslında Elizabeth bir satranç dehası. Yıllar geçtikçe evlat edinilen Beth, büyüdükçe bu işi profesyonelliğe de taşıyor. Ancak geçmişteki yaralarını kapatmak için yetimhanede sakinleştiriciye, evlatlık alındığı annesi sayesinde (!) de alkole başlayıp ve bağımlı hale gelecektir. Yani evet, karakterimiz ilaç ve alkol bağımlısı olan bir dahi.


Aslında dahi mi o biraz tartışılır, hani derler ya dahilikle delilik arasında ince bir çizgi vardır diye. İşte Beth hangi tarafa geçeceğine karar verememiş gibi. Yani onda ikisinden de biraz-biraz değil, fazlasıyla var.

Gelelim benim bu diziyi beğenme nedenime. Dizinin başında 9 yaşında olan Beth, sezonun sonunda 20'li yaşlarının başına geliyor. Yani biz ana karakterimizin hem bedensel, hem de özellikle ruhsal açıdan ne kadar geliştiğini ve büyüdüğünü izliyoruz. 


Dizi 50'li yılların ortasından 60'lı yılların sonlarına kadar olan bir dönemi anlatıyor. Yani o dönemin mekanları, havası ve kostümleri çok güzel gösterilmiş. Kostüm demişken, Beth'in sezon boyunca giydiği kostümlerin satranç tahtası temalı olmasına kadar düşünmüşler.


Dizi de klişeler var mı evet, Netflix'in artık kalıbı haline gelmiş bazı sahnelerden burada da var ama diğerlerinin aksine suyunu çıkarmamışlar. Yukarda Beth'in bedensel olduğu kadar ruhsal büyüyüşüne de tanık oluyoruz demiştim. Yaptığı hatalar, verdiği doğru- yanlış kararların sonuçlarına katlanmasını izliyoruz.

Dizide bazı konulara da dikkat çekiliyor. Mesela Beth'in popülaritesi artmaya başladığında kendisinin dikkat çekme sebebinin yeteneğinden çok cinsiyeti olduğunu fark etme süreci, alkolü bırakmaya çalışırken kadehlerin gözüne gözüne sokuluyormuş gibi hissedip kendini zorlamasını didaktik bir şekilde değil de, çok sade ve gözümüze sokmadan işlemişler.

Ben satrancı sadece temel seviyede biliyorum buna rağmen karakterler satranç oynarken 'ne oluyor?' diye düşünmedim. Oyunculuklarıyla, yönetmenliğiyle o an maçın kimin lehine gittiğini anlıyorsunuz.

Son olarak ben bu diziyi çok sevdim. Size de kesinlikle öneririm. Özellikle satrançtan birazcık olsun anlıyorsanız, hatta konuşulan terimlere kulak aşinalığınız varsa kaçırmayın derim.

Fragman için buraya tıklayın

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder